Islamic Widget

Selasa, 5 Oktober 2010

kEtIkA AllaH b'kAtA tIdAk...

Ya Allah ambillah kesombonganku dariku
Allah berkata,"Tidak. Bukan Aku yang mengambil, tapi kau yang harus menyerahkannya."

Ya Allah sempurnakanlah kekurangan tubuh anakku yang cacat
Allah berkata,"Tidak, Jiwanya telah sempurna,tubuhnya hanyalah sementara."

Ya Allah beri aku kesabaran
Allah berkata,"Tidak, kesabaran didapat dari ketabahan dalam menghadapi cubaan, tidak diberikan, kau harus meraihnya sendiri."

Ya Allah beri aku kebahagiaan
Allah berkata,"Tidak.Kuberi keberkahan, kebahagiaan tergantung kepadamu sendiri menghargai keberkahan itu"

Ya Allah jauhkan aku dari kesusahan
Allah berkata,"Tidak. Penderitaan menjauhkanmu dari jerat duniawi dan mendekatkanmu pada Ku"

Ya Allah beri aku segala yang menjadikan hidup ini nikmat
Allah berkata,"Tidak. Aku beri kau kehidupan supaya kau menikmati SEGALA hal."

Ya Allah bantu aku MENCINTAI orang lain, seBESAR cintaMu padaku.
Allah berkata….”Akhirnya kau mengerti!”





Kadang kala kita berpikir bahwa Allah tidak adil, kita telah susah payah memanjatkan doa, meminta dan berusaha, pagi-siang-malam,tapi tak ada hasilnya…
Cuba kita bayangkan diri kita seperti anak kecil yang sedang demam , lalu kita melihat org m'jual aiskrim. Kita yg sedang panas badannya merasa haus dan merasa ingin memkn aiskrim [maklumn la anak kecil]. Lalu kita meminta pada orang tua kita (seperti kita berdoa memohon pada Allah) dan merengek agar dibelikan aiskrim. Orang tua kita tentu lebih tau kalu aiskrim dapat menyebabkan penyakit kita demam kita kita m'jd lebih teruk. Tentu dengan segala dalih kita tidak dibelikan aiskrim. Orang tua kita tentu ingin kita sembuh dulu baru boleh mkn aiskrim yang lazat itu. Begitu pula dgn Allah, segala yang kita minta, Allah tahu apa yang paling baik bagi kita. Mungkin tidak sekarang, atau tidak di dunia ini Allah mengabulkannya. Karena Allah tahu mana yang baik untuk kita, malah kita tidak tahu..  Apa y penting, jgn la kita mudah putus asa dr rahmat Allah dan byk2xknlh b'doa kpdNya.. ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan